Praha se již řadu let potýká s výrazným tlakem na kapacitu svých středních škol, ale v posledních letech se tento problém dostal na kritickou úroveň. Není to jen otázka rostoucího počtu žáků, ale i hlubších systémových problémů, které ohrožují rovnost přístupu ke vzdělání. Nedostatek míst na školách, stresující přijímací řízení a rostoucí závislost na placených přípravných kurzech způsobují, že vzdělávací systém v hlavním městě čelí významné krizi. Rodiče, žáci i odborníci volají po změně a kritizují nečinnost státních i místních úřadů, které podle nich nereagují dostatečně rychle a efektivně.
Školy na hranici svých možností
Každý rok se tisíce devátých tříd potýkají s obavou, zda se dostanou na preferovanou střední školu. Situace v roce 2024 ukázala, jak hluboký tento problém je – po druhém kole přijímacího řízení zůstávalo mnoho žáků bez umístění. To je důsledkem několika faktorů:
- Populační nárůst: V posledních letech došlo k výraznému zvýšení počtu dětí ve školním věku, což přetěžuje kapacity škol.
- Migrace do Prahy: Stále více mladých rodin se stěhuje do Prahy a jejího okolí, čímž se zvyšuje počet žáků, které je třeba vzdělávat.
- Omezené kapacity škol: Mnohé pražské školy již fungují na hranici svých prostorových a personálních možností. Možnosti jejich rozšíření jsou často omezené – ať už kvůli nedostatku místa, financí nebo kvalifikovaných učitelů.
Konkrétní čísla ukazují, jak vážná situace je:
- Gymnázium Jana Keplera: Na toto prestižní gymnázium se v loňském roce hlásilo více než 650 žáků, přestože kapacita školy umožňuje přijmout pouze 60 studentů. To znamená, že méně než 10 % uchazečů mělo šanci uspět.
- Gymnázium Nad Štolou: Další populární pražská škola zaznamenala přes 800 přihlášek na pouhých 90 míst.
- Střední průmyslová škola Na Třebešíně: I odborné školy čelí enormnímu zájmu – přes 500 uchazečů na kapacitu 120 míst v prvním ročníku.
Tato čísla ukazují, že problém přetížení škol není omezen pouze na gymnázia, ale dotýká se celého spektra středních škol, včetně těch odborných a technicky zaměřených.
Nerovnosti v přístupu ke vzdělání
Jedním z nejpalčivějších aspektů krize je rostoucí vliv placených přípravných kurzů na přijímací zkoušky. Tyto kurzy, které mají studentům pomoci uspět v náročné konkurenci, se staly téměř nezbytností. Jejich vysoké ceny však dále rozevírají sociální nůžky mezi dětmi z různých socioekonomických prostředí.
Finanční náklady na přípravu:
- Roční příprava na přijímací zkoušky stojí mezi 8 000 a 20 000 Kč, v závislosti na rozsahu a zaměření kurzu.
- Intenzivní kurzy těsně před přijímacími zkouškami vyjdou na 2 000 až 5 000 Kč.
- Individuální lekce s lektorem mohou stát 600–1 000 Kč za hodinu.
Pro mnohé rodiny jsou tyto výdaje nepřekonatelné. Bohatší rodiny si mohou dovolit profesionální přípravu, přístup ke kvalitním materiálům a opakované simulace zkušebních testů. Děti z méně majetných rodin však tuto možnost nemají, což výrazně snižuje jejich šance na přijetí.
Tento trend nejenže prohlubuje nerovnosti, ale vrhá stín na celý vzdělávací systém. Školy by měly být místem, kde každý žák má rovné příležitosti uspět bez ohledu na ekonomické zázemí jeho rodiny. Realita je však taková, že finanční možnosti rodičů stále více určují budoucnost dětí.
Cesta k řešení
Současná krize vyžaduje okamžité kroky na úrovni státu i města. Bez rozhodných opatření se bude situace dál zhoršovat. Klíčová opatření zahrnují:
- Investice do nových škol: Praha musí prioritně investovat do výstavby nových středních škol a rozšiřování stávajících kapacit. Tyto investice jsou nezbytné, aby se dlouhodobě vyřešil nedostatek míst.
- Zlepšení pracovních podmínek pro učitele: Nedostatek kvalifikovaných pedagogů je dalším významným problémem. Je třeba zlepšit podmínky ve školství, aby se tato profese stala atraktivnější.
- Pružnější plánování: Dlouhodobá strategie školství musí zahrnovat lepší predikci populačního vývoje, plánování kapacit a úpravu přijímacího řízení. To by mělo být méně stresující a spravedlivější.
Kromě těchto kroků je nezbytné diskutovat o roli přípravných kurzů. Systém by měl zajistit, že úspěch u přijímacích zkoušek nebude záviset na finančních možnostech rodičů.